Maak hier een afspraak voor een elektronische vreemdelingenkaart: 1 persoon
Maak hier een afspraak voor een elektronische vreemdelingenkaart: 2 personen
Maak hier een afspraak voor een elektronische vreemdelingenkaart: 3 of meer personen
Maak hier een afspraak om een elektronische vreemdelingenkaart op te halen
De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. De elektronische vreemdelingenkaart heeft het formaat van een bankkaart. Deze kaart is uitgerust met een microchip.
Met deze kaart kan je:
- jezelf elektronisch identificeren,
- je elektronische handtekening plaatsen.
Voor wie?
Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen.
Hoe aanvragen?
Je krijgt een oproepingskaart. Geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan zelf je elektronische kaart ongeveer zes weken voor de vervaldatum van je oude kaart aan.
Als je naar het buitenland gaat en je kaart vervalt bijna, dan kan je best zes weken voor de afreisdatum je elektronische vreemdelingenkaart aanvragen.
Je moet 2 keer persoonlijk naar burgerzaken komen. De eerste keer om het basisdocument te ondertekenen en te betalen. Maak hiervoor eerst een afspraak. Een viertal weken later kom je terug om je nieuwe kaart te activeren met de pin- en pukcode die je worden toegestuurd. Maak hiervoor eerst een afspraak.
Prijs
- Normale procedure EU/EU+/F/F+/M/N: 20,30 euro.
- Normale procedure B/K/H/L/I/J kaart: 20,80 euro.
- Dringende procedure: 122,80 euro.
- A-kaart: meer info bij burgerzaken.
Wat meebrengen?
Bij de aanvraag van je elektronische vreemdelingenkaart:
- je oproepingskaart,
- je huidige vreemdelingenkaart of het vervangingsattest (bij verlies of diefstal),
- 1 recente pasfoto met witte achtergrond.
Bij afhaling van je elektronische vreemdelingenkaart:
- je oude vreemdelingenkaart of het vervangingsattest (bij verlies of diefstal),
- je brief met pin- en pukcode.