Een bewijs van woonst bevestigt dat een inwoner ingeschreven is op zijn adres in de gemeente.
Het bewijs bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:
- naam en voornamen,
- plaats en datum van geboorte,
- adres,
- burgerlijke staat,
- nationaliteit,
- de datum sinds wanneer je op het adres woont.
Je kan ook een bewijs van woonst aanvragen met de historiek van je vorige adressen.
Voorwaarden?
Enkel volgende personen kunnen het bewijs aanvragen:
- jezelf,
- een derde persoon die in het bezit is van een aanvraag opgesteld door een advocaat, een vrederechter, ...,
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Hoe aanvragen?
Vraag een bewijs van woonst bij voorkeur online via de website van de FOD Binnenlandse Zaken of via de website van lokaal bestuur Duffel.
Je kan ook naar het loket van burgerzaken in het gemeentehuis komen. Je dient hiervoor eerst een afspraak te maken. Breng je identiteitskaart mee naar je afspraak.
Prijs
Gratis.
Wat meebrengen?
- Je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
- Als je het attest voor iemand anders aanvraagt: een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart.