Verzekering bij Speelkriebel: welke schade is gedekt?

Lokaal bestuur Duffel verzekert de risico’s van de deelnemers aan naschoolse gemeentelijke activiteiten in het kader van lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid.

Een lichamelijk ongeval is een plotse gebeurtenis tijdens een verzekerde gemeentelijke activiteit die een lichamelijk letsel veroorzaakt aan een deelnemer waarbij de oorzaak niet eigen is aan het slachtoffer.

Een mogelijke dekking van materiële schade moet steeds in verband gebracht worden met een ongeval of lichamelijk schade. Dit dien je steeds aan te tonen met een medisch attest.

Burgerlijke aansprakelijkheid van een deelnemer is de schade die hij veroorzaakt aan een derde, waarvoor hij aansprakelijk gesteld kan worden.

Indien je in het bezit bent van een familiale verzekering, heeft deze wellicht voorrang op de collectieve verzekering. Toch wordt er steeds een dossier via de gemeente ingediend. De verzekeringen bekijken het dossier dan onderling.

Welke stappen worden er gezet bij een ongeval of schadegeval?

(1) Bij een schadegeval breng je als ouder de verantwoordelijke van de Speelkriebel (medewerker van de jeugddienst of hoofdanimator) op de hoogte van de geleden schade. Je kan hen contacteren via vrijetijd@duffel.be of je kan hen ter plaatse elke dag bij de opstart of de afsluiting van de speelpleinwerking aanspreken.

  • Ofwel heeft de hoofdanimator of medewerker jeugddienst het ongeval al vastgesteld, en gegevens genoteerd. Hij of zij heeft je aangesproken om het aangifteformulier te vervolledigen.
  • Ofwel breng je – wanneer er pas na een activiteit schade wordt vastgesteld - als ouder de verantwoordelijke van de Speelkriebel (medewerker van de jeugddienst of hoofdanimator) op de hoogte van de geleden schade. Je kan hen contacteren via vrijetijd@duffel.be of je kan hen ter plaatse elke dag bij de opstart of de afsluiting van de speelpleinwerking aanspreken.

(2) De speelkriebelverantwoordelijke vult op basis van hun/jouw bevindingen en gegevens het aangifteformulier in. Bij lichamelijke schade ontvang je eveneens een medisch attest. Beide documenten bezorg je ingevuld terug aan de verantwoordelijke.

(3) Alle info over het schadegeval wordt vanuit de gemeente doorgestuurd naar de verzekeringsmaatschappij die het schadedossier onderzoekt naar dekking toe.

(4) Je ontvangt de briefwisseling rechtstreeks van onze verzekeringsmaatschappij over dit schadedossier.

(5) Nadat je alle kosten voor dokters, apothekers, kliniek, enz. betaald hebt, ga je naar de mutualiteit. Die betaalt haar aandeel terug en levert een formulier af waarop de bijdragen vermeld staan die je zelf ten laste moet nemen (= remgeld). Het bewijs van tussenkomst van de mutualiteit (= verschilstaat) kan je vervolgens samen met de bewijsstukken van de kosten aan de verzekeringen doormailen via cwc@axa.be. Vermeld hierbij zeker je dossiernummer. Vervolgens betaalt de verzekeraar je de kosten terug zoals voorzien in de polis.

Lokaal bestuur Duffel is niet aansprakelijk voor de beslissing van de verzekeringsmaatschappij. Bij vragen/bemerkingen en/of info omtrent jouw schadedossier en dekkingen kan je terecht bij de dienst facilitair beheer via het mailadres: facilitairbeheer@duffel.be

Feedback over de website

Heb je niet gevonden wat je zocht? Opmerkingen over de website? Laat het ons weten