Ben jij onze redder in nood?

Gepubliceerd op: maandag 28 oktober 2019 15.40 u.
Lokaal bestuur Duffel zoekt vrijwilligers om een onthaalcentrum en/of telefooncentrale te bemannen bij een noodsituatie. Vrijwilligster Martine Voet vertelt ons enthousiast wat dit juist inhoudt.

Wat doet een vrijwilliger juist, en wat is het verschil met een professionele hulpverlener, zoals een ambulancier?

“Bij een noodsituatie, zoals een gaslek of overstroming, moeten mensen soms geëvacueerd worden. Als vrijwilliger staan we dan klaar om hen op te vangen in een schoolgebouw of sporthal. We registreren de aanwezigen zodat wij weten wie in het onthaalcentrum is. Het kan ook zijn dat je als vrijwilliger wordt opgeroepen om telefoons te beantwoorden. Dan help je bezorgde burgers verder met hun vragen. Het grote verschil met een professionele hulpverlener is dat wij als vrijwilliger mensen helpen die niet gewond zijn. Professionele hulpverleners zijn medisch geschoold, of werken voor de brandweer, politie enzovoort.”

Hoe worden vrijwilligers begeleid of opgeleid?

“Je wordt niet voor de leeuwen gegooid. Je volgt als vrijwilliger een opleiding van één dag in Campus Vesta in Ranst. Je kan eveneens meedoen met oefeningen. Zo weet je wat je te doen staat bij een echte noodsituatie.”

Hoeveel tijd spendeer je aan het vrijwilligerswerk?

“Je spendeert zoveel tijd aan het vrijwilligerswerk als je zelf wil. Je doet best mee aan minstens één of twee oefeningen per jaar. Ik deed onlangs nog mee aan een oefening waarbij passagiers van een cruiseschip werden geëvacueerd. Je staat ervan versteld wat er allemaal bij die evacuatie komt kijken. Indien je wordt opgeroepen bij een echte noodsituatie, heb je de keuze om te komen of niet.”

Waar haal je bij dit werk het meeste voldoening uit?

“Mensen in nood helpen. Tijdens een noodsituatie is er meestal chaos. Het geeft mij een ongelofelijk goed gevoel als ik deze chaos mee kan helpen oplossen. Iedere bijdrage, hoe klein ook, kan wonderen doen. Tijdens onze opleiding kregen we een film te zien over een treinramp. Alle hulp ging, heel terecht, naar de gekwetste personen. Maar de niet-gewonden hadden ook hulp nodig. Daar wil ik aan meewerken.”

Welke kwaliteiten heeft een goede vrijwilliger volgens jou?

“Ik heb al verschillende oefeningen meegedaan, en paniek (ook al is het gespeeld) is steeds aanwezig. Het is dus belangrijk dat je rustig kan blijven in een spannende situatie. Het is ook best dat je het niet erg vindt om ‘s nachts uit je bed gebeld te worden. Bij voorkeur help je graag andere mensen, en ben je stressbestendig, diplomatisch en discreet.”

Waarom zijn vrijwilligers zo belangrijk bij hulpverlening?

“Bij een crisis zijn er steeds handen te kort. De ervaring leert dat op zulke momenten iedereen wil komen helpen, maar het is essentieel dat die hulp ook georganiseerd verloopt. Hoe meer vrijwilligers er opgeleid zijn, hoe beter de hulpverlening zal lopen.”

Is er een tekort aan vrijwilligers?

“Absoluut. Onze gemeente heeft echt nood aan mensen die zich willen inzetten om anderen te helpen in een crisissituatie. Ik doe hierbij een warme oproep om je op te geven als vrijwilliger.” Heb je interesse en wil je meer weten over de rol van vrijwilligers bij noodsituaties? Neem dan zeker contact op met de ambtenaar noodplanning Waterkant, Audrey Bertens.

Contact - ambtenaar noodplanning: 03 880 52 56 - rampenambtenaar@boom.be

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Terug naar nieuwsoverzicht

Deel deze pagina

Feedback over de website

Heb je niet gevonden wat je zocht? Opmerkingen over de website? Laat het ons weten