Vragen over je woning? Stekr biedt gratis advies

Gepubliceerd op: vrijdag 4 september 2020 10 u.
Wie met vragen zit over kwalitatief en energiezuinig wonen, kan sinds kort terecht bij Stekr voor gratis advies. Zowel aan het gemeenteloket als online staat een adviseur je bij met raad en daad. Matthias ontvangt ons op het wekelijks loketmoment in Duffel.

Van waar komt de naam Stekr?

“De naam ‘Stekr’ is een energetische knipoog naar de eigen stek. We hebben lang nagedacht over de naam, maar Stekr dekt de lading wel. De slogan ‘en wonen loopt gestroomd’ drukt de ambitie van Stekr uit: we willen energiezuinig en kwalitatief wonen promoten in onze gemeenten. Dat is niet enkel beter voor je eigen wooncomfort en je portemonnee, maar ook voor ons klimaat.”

Inwoners kunnen voor heel wat onderwerpen bij Stekr terecht, ken jij het antwoord op al hun vragen?

“Als adviseurs aan het loket zijn we uiteraard van de meeste onderwerpen op de hoogte. Het gebeurt soms dat we iets moeten opzoeken. Dan bellen we de inwoner nadien op met de volledige informatie. In sommige gevallen verwijzen we door naar een instantie zoals bijvoorbeeld de Huurdersbond. Wanneer de vragen rond renovatie erg specifiek zijn of we merken dat mensen nood hebben aan een energiescan, verwijzen we door naar onze eigen renovatiecoaches. We merken op dat deze manier van werken heel positief ervaren wordt door loketbezoekers.”

Je kan maar liefst in negen gemeenten terecht bij Stekr, hoe komt dit?

“Je kon als inwoner al jaren terecht bij de Woonwinkel of het Woonloket. Sinds kort kwam daar ook het Energiehuis bij voor energieleningen en energie-advies. Al deze diensten zijn ontstaan door intergemeentelijke samenwerking. Voor de burger werd het echter onduidelijk waar en bij wie hij juist terecht kon. Daarom hebben we al die samenwerkingen gebundeld in één aanspreekpunt: Stekr!”

Wat zijn de meest gestelde vragen aan het loket?

“De meeste vragen gaan over renovatiepremies. Wanneer inwoners energiezuinige ingrepen doen aan hun woning, komen ze bij ons terecht voor de juiste premie. Het probleem is vaak dat sommige uitgevoerde werken niet voldoen aan de Vlaamse vereisten, bv. een isolatiewaarde die niet goed genoeg is. Daarom kom je best vòòr de werken al eens langs op het loket en loop je achteraf geen enkele premie mis.”

“Naast de premies komen er vaak huurvragen aan bod. Er zijn veel vragen over woningkwaliteit, bijvoorbeeld wanneer huurders niet tevreden zijn over de staat van hun huurwoning of -appartement. Wij bemiddelen tussen de huurder en de eigenaar om tot de meest constructieve oplossing te komen.”

Welke tip van Stekr wil je meegeven aan inwoners?

“Een heel actuele vraag gaat over het leggen van zonnepanelen. Wie in 2020 nog zonnepanelen legt, kan rekenen op een terugdraaiende meter. Ook slimme meters kunnen terugdraaien, alleen gebeurt dat digitaal. Alle geproduceerde energie die je niet gebruikt, geef je terug aan het elektriciteitsnet. Je wordt hiervoor vergoed. Vanaf 2021 mag dit niet meer, maar kan je wel rekenen op een vaste premie voor zonnepanelen. Wat voordeliger is, hangt af van je situatie. Als je overdag vaak thuis bent, is een vaste premie interessanter. De waarheid ligt voor veel huishoudens in het midden. Stekr kan voor jou berekenen wat de meest interessante optie is."

Het loket in het gemeentehuis in Duffel is elke vrijdag open van 9 tot 12 u. en elke vierde donderdag van de maand van 18 tot 19.30 u. Een afspraak is steeds nodig.

Meer informatie vind je hier.

Contact

Stekr

Adres
Gemeentestraat 212570Duffel
Stratenplan
bekijk op Google Maps
T.
015 28 60 28
e-mail
info@stekr.be
Website
https://stekr.be/

De openingsuren van het loket in Duffel zijn: elke vrijdag van 9 tot 12 u. en elke vierde donderdag van de maand van 18 tot 19.30 u. Je dient wel eerst een afspraak te maken. Voor meer info zie https://stekr.be/

Openingsuren
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Terug naar nieuwsoverzicht

Deel deze pagina

Feedback over de website

Heb je niet gevonden wat je zocht? Opmerkingen over de website? Laat het ons weten