Vraag je verwarmingspremie van 100 euro voor 15 oktober 2022 aan

Gepubliceerd op: vrijdag 16 september 2022 8 u.
Rekening houdend met de stijgende energieprijzen heeft de regering besloten een federale verwarmingspremie van 100 euro netto toe te kennen. Elk gezin dat op 31 maart 2022 een contract voor elektriciteit had voor zijn woonplaats, heeft recht op die éénmalige federale verwarmingspremie van 100 euro.

Heel wat gezinnen kregen die premie al automatisch. Als dat bij jou niet het geval is, heb je nog één maand de tijd om een aanvraag in te dienen. 70.000 gezinnen deden dat al.

Hoe verloopt de procedure?

De automatische toepassing is het resultaat van een technische procedure waarbij alle contracten van de klanten van de energieleveranciers en van de netbeheerders geïdentificeerd worden. Die procedure wordt slechts éénmalig toegepast, namelijk in de maand april 2022 op basis van de informatie die gekend is op 31 maart 2022.

  • Fase 1: de FOD Economie gaat op zoek naar het contract van elke burger bij ontvangst van de klantenbestanden van alle energieleveranciers en distributienetbeheerders en van de persoonsgegevens van alle burgers uit het Belgisch Rijksregister. Voor elk contract (aansluitingspunt) dat in de klantenbestanden voorkomt, zoekt de FOD
    Economie een overeenkomst met een burger uit het Rijksregister (burger geïdentificeerd via zijn rijksregisternummer). Die opzoeking gebeurt op basis van de persoonsgegevens (naam, voornaam, adres en geboortedatum) die gekend zijn in de klantenbestanden van de leveranciers of netbeheerders en in het Rijksregister.
  • Fase 2: de FOD Economie beslist welk contract overeenstemt met het officiële adres van de klant om te kunnen bepalen of die klant al dan niet recht heeft op de premie. De FOD Economie bezorgt aan de leveranciers die verantwoordelijk zijn voor de betaling de lijst van de rechthebbenden van wie de gegevens door de leverancier zijn meegedeeld. Die lijst bevat de volgende gegevens: naam, EAN-code van de klant van het gezin, unieke identificatiecode van de klant van het gezin, GLN-code (Global Location Number), al dan niet toekenning van de verwarmingspremie.

Wat moet een klant doen indien de federale verwarmingspremie niet automatisch werd toegekend?

Om te voorkomen dat een rechthebbende klant van wie gegevens niet automatisch konden worden verwerkt, het recht op de federale verwarmingspremie verliest, kan een rechthebbende die op 31 juli 2022 nog geen verwarmingspremie heeft ontvangen, hiervoor een schriftelijk of elektronisch verzoek indienen bij de FOD Economie, op voorwaarde dat het verzoek wordt verzonden vóór 15 oktober 2022

Die procedure zorgt ervoor dat de automatisering er niet toe leidt dat de rechthebbenden worden uitgesloten van het recht op de federale verwarmingspremie. Het recht op de federale verwarmingspremie geldt alleen voor de woonplaats van de rechthebbende.

Meer info vind je hier.

Contact

OCMW (sociale dienst)

Adres
Gemeentestraat 212570Duffel
Stratenplan
bekijk op Google Maps
T.
015 31 12 02
e-mail
socialedienst@duffel.be

Morgen

gesloten

Het onthaal en het vrijetijdsloket in het gemeentehuis zijn toegankelijk tijdens de openingsuren. Voor onze andere diensten vragen we je een afspraak te maken. Neem hiervoor tijdig contact op met de dienst die je nodig hebt via telefoon of via e-mail. Met burgerzaken en het omgevingsloket kan je een afspraak maken via de website. Je kan daarnaast ook gebruik maken van ons digitaal loket. Alle info vind je via volgende link: werken op afspraak

Openingsuren
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Terug naar nieuwsoverzicht

Feedback over de website

Heb je niet gevonden wat je zocht? Opmerkingen over de website? Laat het ons weten