Rondetafelgesprekken voor handelskernversterking

Gepubliceerd op: maandag 20 februari 2023 11.10 u.
Een jaar geleden stelde de lokaal bestuur van Duffel IGEMO aan om de handelskernen nieuw leven in te blazen. Lees hier meer over het vervolg van dit traject.

Het afgelopen jaar werd een draaiboek opgemaakt met een actieplan voor duurzame oplossingen rond de stedenbouwkundige aanpak, de activering, de strijd tegen leegstand en samenwerking met en tussen de handelaren. Het hierbij voorziene participatietraject ging van start op 7 februari 2023 met succesvolle rondetafelgesprekken. De 40-tal aanwezige handelaars en de drie handelsverenigingen, VWDC (Verenigde Winkeliers Duffel Centrum), de Middenstandsvereniging Duffel Oost VZW en Unizo, schoven bij de gemeente aan tafel om te debatteren bij een hapje en een drankje.

Met dit traject wil IGEMO de juiste mensen, op het juiste tijdstip, op de juiste plek bij elkaar brengen.

In deze eerste participatiefase ging men samen aan de slag om mogelijke acties te bespreken en een plan van aanpak voor te bereiden. Tijdens brainstormsessies kreeg de gemeente uit eerste hand feedback over de uitgewerkte ideeën en werden nieuwe mogelijkheden op tafel gelegd. De thema’s voor de brainstormsessies waren:

  • Hoe kunnen we een kernwinkelgebied afbakenen waarbinnen acties kunnen worden ondernomen die de handel binnen dat gebied kunnen stimuleren?
  • Hoe kan er een bijkomende mix aan winkels aangetrokken worden?
  • Hoe kunnen er enthousiaste klanten en passanten aangetrokken worden die graag in die handelskernen vertoeven?
  • Hoe kunnen handelaren zich ook digitaal profileren in de gemeente Duffel?

Op basis van de resultaten van de rondetafelgesprekken werkt men een vervolg uit waarbij ook andere belanghebbenden in het debat zullen betrokken worden.

Contact

Omgevingsloket

Adres
Gemeentestraat 212570Duffel
Stratenplan
bekijk op Google Maps
T.
015 30 72 60
e-mail
omgeving@duffel.be

Het onthaal en het vrijetijdsloket in het gemeentehuis zijn toegankelijk tijdens de openingsuren. Voor onze andere diensten vragen we je een afspraak te maken. Neem hiervoor tijdig contact op met de dienst die je nodig hebt via telefoon of via e-mail. Met burgerzaken en het omgevingsloket kan je een afspraak maken via de website. Je kan daarnaast ook gebruik maken van ons digitaal loket. Alle info vind je via volgende link: werken op afspraak

Openingsuren
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Terug naar nieuwsoverzicht

Feedback over de website

Heb je niet gevonden wat je zocht? Opmerkingen over de website? Laat het ons weten