Hoe ga je om met angstgevoelens door corona?

Gepubliceerd op: woensdag 20 januari 2021 15 u.
Isabel heeft orthopedagogie gestudeerd en is momenteel gezinsbegeleidster. Ze heeft 15 jaar werkervaring bij Ter Elst, GKG en Jeugdzorg Emmaüs. Vanuit deze ervaring geeft ze graag een aantal tips over hoe je best kan omgaan met angstgevoelens die gerelateerd zijn aan corona.

Wees selectief in het lezen, luisteren en zien van mediakanalen. Uiteraard is het goed om op de hoogte te blijven van de maatregelen en wat er in de wereld gebeurt. Stel jezelf echter wel de vraag wat berichten op televisie, radio en in de krant met je doen. Grens tijdig af wanneer je voelt dat je er negatieve gevoelens aan over houdt.

Omring je zoveel mogelijk (online, aan de telefoon, buiten) met mensen die (zo) positief (mogelijk) omgaan met het corona gegeven.

Durf jezelf afzonderen van anderen wanneer ze zaken vertellen waar je geen boodschap aan hebt. Schakel berichten van mensen waarvan jij vindt dat ze onaangename uitspraken doen op sociale media voor een tijdje uit.

Leg jezelf in de watten, beloon jezelf wanneer je iets goed hebt gedaan.

Angstgevoelens in deze verwarrende en onduidelijke tijden zijn zeker normaal. Angst voor jezelf, voor je gezin en voor de toekomst is menselijk. Praat over deze gevoelens en zorg voor een uitlaatklep, uit ze in dans, kunst, zang, humor of iets anders dat bij jou past. Ieder is verschillend en heeft een andere manier om met zijn gevoelens om te gaan, experimenteer wat bij jou past en ga ermee aan de slag.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Terug naar nieuwsoverzicht

Feedback over de website

Heb je niet gevonden wat je zocht? Opmerkingen over de website? Laat het ons weten