Wil je je gezondheid een boost geven en meteen ook je risico op diabetes type 2 verminderen? Dat kan!

Gepubliceerd op: donderdag 14 december 2023 12 u.
Wist je dat 1 op de 10 volwassen in ons land diabetes heeft? Daarvan heeft 95 % diabetes type 2 en dat is, in tegenstelling tot diabetes type 1, voor een groot deel te voorkomen met een gezonde leefstijl. Tijd voor actie dus.

Wat is diabetes?

Je hebt diabetes wanneer het suikergehalte in je bloed te hoog is. Het is belangrijk om diabetes vroegtijdig op te sporen en te behandelen om verwikkelingen te voorkomen. Diabetes type 1, type 2 en zwangerschapsdiabetes zijn de meest voorkomende vormen van diabetes.

Diabetes type 1 ontstaat meestal bij kinderen en jongvolwassen en is een auto-immuunaandoening. Je had niets kunnen doen om dit te voorkomen. Bij diabetes type 2 zijn er wel een aantal specifieke risicofactoren. Een deel waar je niets aan kan doen, zoals leeftijd of erfelijkheid, maar ook een deel die je wel kan beïnvloeden zoals leefstijl of overgewicht.

Daarom zet lokaal bestuur Duffel, samen met de Diabetes Liga, de schouders onder het project HALT2Diabetes. Als 45-plusser kan je deelnemen aan een diabetesrisicoscreening door een vragenlijst in te vullen. Heb je een verhoogde score (≥12)? Dan is het belangrijk om naar je huisarts te gaan voor nuchtere bloedonderzoeken om o.a. jouw bloedsuikerwaarden te bepalen.

Hoe doe ik mee aan HALT2Diabetes?

  1. Bereken jouw risico op diabetes type 2 via www.gezondheidskompas.be of vraag ernaar bij jouw huisarts of apotheker.
  2. Is je risicoscore groter of gelijk aan 12? Maak een afspraak bij de huisarts.
  3. Kom naar de gratis infosessie op dinsdag 9 januari 2024 van 19.30 tot 21 u. in de bibliotheek (Onze-Lieve-Vrouwlaan 1). 
  4. Volg de zes gratis groepssessies 'Gezonde Voeding op Verwijzing' op dinsdagen 6 februari, 20 februari, 5 maart, 19 maart, 16 april en 28 mei 2024 van 19.30 tot 21 u. in de bibliotheek (O.-L.-Vrouwlaan 1). Je inschrijven voor de groepssessies? Dat kan via diëtiste Kristien Smets op dieetk10@gmail.com of 0476 75 24 71.

Wat kan ik doen om diabetes type 2 te voorkomen?

Het goede nieuws is dat je jouw risico op diabetes type 2 voor een groot deel kan beïnvloeden door aan jouw leefstijl te werken, maar wat betekent dat nu precies?

Beweeg meer en vermijd lang stilzitten.

  • Ga regelmatig staan of een rondje wandelen als je lange tijd moet zitten, bijvoorbeeld tijdens bureauwerk.
  • Ga stap voor stap te werk. Introduceer met mondjes­ maat meer beweging in je leven. Want élk beetje beweging is beter dan niks.
  • Ga elke dag voor een gezonde mix: maak er een gewoonte van om elke dag zitten, staan en bewegen af te wisselen.
  • Varieer de momenten waarop je beweegt en minder zit: hou je ogen open voor kansen om minder te zitten en meer te bewegen.
  • Ruil minder gezonde keuzes in voor gezonde gewoontes. Bijvoorbeeld ga te voet of met de fiets naar de winkel en naar het werk, neem de trap in plaats van de lift, enz.
  • Voel je goed. Geef jezelf een schouderklopje na een gezonde dag. Bedenk een beloning voor jezelf, die in je gezonde straatje past.
  • Denk vooruit en plan: sluit deals met jezelf – en met anderen.
  • Pas je omgeving aan: richt je omgeving zodanig in dat je eerst naar de gezonde keuze grijpt. 

Probeer dagelijks evenwichtig en gezond te eten.

  • Neem plantaardige producten als basis voor elke maaltijd.
  • Beperk je inname van dierlijke producten.
  • Drink vooral water.
  • Kies zo weinig mogelijk voor ultrabewerkte producten.
  • Varieer en zoek alternatieven: elke dag hetzelfde eten wordt snel eentonig. Speel met je gezonde voedingspatroon.
  • Eet op vaste tijdstippen en samen met anderen.
  • Eet bewust en met mate.
  • Pas je omgeving aan: richt je omgeving in zodat de gezonde keuze voor de hand ligt en de ongezonde moeilijker wordt.
  • Werk stapsgewijs. Moet je van vandaag op morgen je hele eetpatroon omgooien? Nee hoor, elke kleine verbetering is een stap vooruit.
  • Geniet van wat je eet. Laat eten vooral een feest blijven. Verwen jezelf dagelijks met lekkere gezonde voeding. 

Stop met roken.

  • Wist je dat ondanks eventuele gewichtstoename, stoppen met roken duidelijk helpt om diabetes type 2 te voorkomen?

 Slaap voldoende en vermijd onnodige stress.

 Probeer enkele kilo’s af te vallen in geval van overgewicht.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief Terug naar nieuwsoverzicht

Feedback over de website

Heb je niet gevonden wat je zocht? Opmerkingen over de website? Laat het ons weten